pátek 1. ledna 2021

Psychothriller se vším všudy

Recenze na Dárek

Německý spisovatel Sebastian Fitzek už se svými psychothrillery proslavil i u nás. Jeho jméno je skloňováno ve všech možných superlativech, čtenáři jsou nadšení ale zároveň se ve spojitosti s jeho knihami mluví i o násilí, brutalitě a dalších nechutnostech.
Dárek je moje první kniha od autora a i když jsem neměla žádná očekávání, nebudu lhát ale po všech těch recenzích jsem se trochu bála 😇

Nevím, kdy jsem se stala tak útlocitnou, ale popisy násilí a dalších brutalit nemám ráda. Nelíbí se mi číst o tom, jak někdo někomu ubližuje. A tak jsem hrozně ráda, že můžu s úlevou říct, že se mé nejhorší obavy z Dárku nenaplnily.

Ano, jsou tu popisy scén, jejichž čtení mi nebylo příjemné a možná mi i nahánělo hrůzu. Především je to ale příběh velmi dobře vystavěný v té psychologické rovině. To "psycho" tady nespočívá tolik v násilí, jako v celkovém šokování čtenáře.

Co kapitola, to nějaké odhalení, šokující zvrat nebo změna situace. Z klaďase se stane zaporák a naopak. Nevíte komu můžete věřit. Kapitoly končí v tom nejlepším. Navíc jsou velmi krátké, takže věta "ještě jednu kapitolu" se v případě této knihy použít opravdu nedá. Já bych spíše řekla "ještě půl knihy", tak moc je kniha čtivá. Nebýt mé současné čtecí krize a zdravotního stavu, přečetla bych tohle za jednu noc.

Ale teď už k příběhu. Vypráví i Milanovi, kterého v první kapitole zastihneme ve vězení a protože nejsme sami, koho zajímá, jak se tam dostal, Milan začne vyprávět svůj příběh. Ten podle něj začíná ve chvíli, kdy na křižovatce vedle něj zastaví auto, na jehož zadním sedadle sedí uplakaná dívka a v ruce drží papír s nápisem, jež tiskne na okýnko. Milana samozřejmě zajímá, co je na papíře napsané, má to však jeden háček. Milan je analfabet, neumí číst. Přesto je rozhodnut vypátrat, zda se opravdu jedná o volání o pomoc.

Zde popis děje raději ukončím, abych vás nepřipravila o zážitek. Chtěla bych teď zmínit jednu drobnost, která mi na příběhu malinko vadila, hlavně zpočátku. Je to právě Milanova negramotnost. Nešlo mi do hlavy, jaktože se Milan není schopen naučit číst alespoň jednoduchá slova, přitom má fotografickou paměť a je schopen zapamatovat si různé číselné kódy jako třeba SPZ, nebo rozluštit zakódované texty a podobně. Nešlo mi to na rozum, naštěstí nám autor postupně prozradil o Milanově poruše více informací. A díky doslovu jsem se dozvěděla, že lidí, jako je Milan, jsou v Německu spousty a autor rozhodně nevařil z vody a Milanovu poruchu vykreslil realisticky. Celkově mě doslov velmi zaujal, ač je běžně nečtu, a poděkování nemělo chybu! Určitě si je přečtěte, až budete mít knihu v ruce 😉

Jak už jsem psala na začátku, autorův styl psaní je neuvěřitelně čtivý, obdivuju, jak dokonale napínavý, propracovaný a mnohovrstevnatý příběh dokázal vymyslet. Jestli jsou všechny jeho knihy tak skvělé, sem s nimi! 😊 Za mě velké doporučení!

Sebastian Fitzek: Dárek. Anag, 2020. 360 stran.
Moje hodnocení  5⭐/5⭐

Za recenzní výtisk moc děkuji nakladatelství Anag. https://www.anag.cz/