středa 6. ledna 2021

Upír v New Yorku?

Recenze na Opium a absint


  
Máte rádi knihy, ve kterých se mísí hned několik žánrů, které dohromady tvoří dokonalou substanci? O různých substancích bude řeč i v tomto románu ale nejprve k těm žánrům: v knize Opium a absint najdete detektivní až thrillerovou zápletku, která obsahuje gotické prvky se špetkou hororu a to vše je zasazeno do konce devatenáctého století. 

Já jsem asi nikdy historickou detektivku ještě nečetla, ale této knihy jsem se nebála, neboť co se týče žánrů, zahrnuje všechny, které mám ráda. Navíc si nemyslím, že toto je úplně klasická historická detektivka. A já mám ráda, když autor dokáže přijít s něčím novým, originálním a překvapit. 

Příběh se odehrává na Manhattanu v roce 1899 a hlavní hrdinka Tilly, mladá dívka, zda hned na začátku utrpí vážné zranění při pádu z koně. Je upoutána na lůžko a dopována laudanem (lékem z opia), který ji má pomoci od bolestí. Ve stejné době se však dozvídá, že její milovaná sestra Lucy, která se měla bruy brzy vdávat, zmizela. Jen o pár dní později je tělo Lucy nalezeno bez známek života a se dvěmi dírkami na krku - prakticky vykrvácené. 
Shodou okolností byl právě v roce 1899 poprvé vydán román Brama Stokera Dracula. Lidé, novináři i Tilly si proto začnou spojovat Lucynu smrt a útokem nějakého upíra. 
Tilly rozčiluje, že matka s babičkou nevěnují vypátrání Lucyna vraha žádné úsilí, a sama chce v tomto směru něco dělat, jenže ji brzdí zranění i závislost na opiu. 

Knížka krásně vystihuje tolik aspektů života té doby! Ať už se jedná o práva žen, která jsou na počátku 20.století stále upozaďována - kdyby se mi to slovo tolik nepříčilo, řekla bych, že je kniha feministická. Tilly je neskutečně silná pacientka a v okamžicích, kdy by to většina z nás už vzdala, ona vstává a jde dál. Nelíbí se jí myšlenka, že nemá pátrat po tom, co se Lucy stalo. Nelíbí se jí, že by měla zapomenout na Lucy, stejně jako musela zapomenout na svého otce. Nelíbí se jí, že její jediná naděje do budoucna je sňatek s urozeným mužem (rozuměj "mužem ze stejné společenské třídy"), mimochodem snoubencem Lucy. 

To, že je Tillyna síla bržděna opiáty taky krásně ukazuje, jak bylo snadné v té době umlčet silné hlasy žen. Mnoho paniček z vyšší společnosti se stávalo závislými na opiu, absintu a později i heroinu. Byl to všeholék, ať už šlo o menstruační bolesti nebo hysterii. A každý si dnes už dokáže představit, jak těžké a téměř nemožné je zbavit se závislosti na drogách. 

Tillyna touha dělat něco užitečného ji zavede k branám investigativní žurnalistiky a ona vidí šanci jak skloubit příjemné s užitečným. Psát a zároveň vypátrat vraha sestry... I zde je však limitována tím, že je žena s vyšší společenské třídy, vázána nesmyslnými pravidly a pevně danou budoucností. 

Její zvědavost a otevřenost všemu novému ji samozřejmě zavede až na stránky Draculy a ona tomu příběhu propadne. Je těžké odhalit, zda má Lucy opravdu na svědomí upír. Vše tomu ale nasvědčuje. Společnost je posedlá kuriozitami a možnost, že po ulicích New Yorku běhá upír, je vzrušující snad pro všechny kromě rodin obětí - Lucy totiž nebyla první ani poslední. 

Vzhledem k tomu, kolik témat autorka ve své knize otevřela a že ani jednou neklopýtla a nezamotala se do toho, nemám tomu co vytknout. Pravda, knihu jsem četla trochu déle, než jsem plánovala, ale tomu napomohlo i moje rozpoložení a musím říct, že čím dál jsem v knize byla, tím více jsem měla potřebu číst a příběh mě úplně pohltil. 

Věřte mi, tohle není jen pěkná obálka. Ale už ta obálka dokáže navodit atmosféru, která naplňuje celý příběh. Nedokážu ji přesně popsat, ale hlavní složkou je určitě tajemno. 

Knihu vřele doporučuji a toužím sáhnout po něčem podobně multižánrovém, ovšem obávám se, že Lydia Kang nastavila laťku příliš vysoko a nic teď pro mě nebude dost dobré. 

Za recenzní výtisk moc děkuji nakladatelství Grada. 
Knihu můžete koupit zde: https://www.grada.cz/opium-a-absint-11606/

Lydia Kang: Opium a absint. Cosmopolis, 2020. 384 stran. 
Moje hodnocení: 5⭐/5⭐

Žádné komentáře:

Okomentovat

Četli jste některou ze zmíněných knížek? Nebo doporučujete jinou? Podělte se!