pondělí 15. listopadu 2021

Jak na autorskou krizi?

Recenze na Letní sázku

Letní sázka, hit letošních prázdnin, mě lákala už když vyšla v originále pod názvem Beach Read. Byla jsem proto nadšená, když jsem zjistila, že ji u nás Metafora vydá. Měla jsem obrovitánská očekávání a to u mě většinou není moc dobře.

Jednak, když se na nějakou knihu moc těším, tak mi pak dlouho trvá, než se do ní pustím, protože velké tešení doprovází i strach ze zklamání. No a taky se pak může stát, že kniha nebude taková a tak dobrá, jak jsem čekala. V případě Letní sázky to nedopadlo úplně nejhůř, ale...

Knihu jsem opravdu dlouho odkládala, měla jsem v plánu ji číst v létě na dovolené u moře, ale z časových důvodů na ni nedošlo. Nakonec jsem se k ní dostala až v listopadu a říkala jsem si, že mi kniha vnese alespoň trochu léta a sluníčka do těch chladných dnů zahalených mlhou. No...nakonec se ukázalo, že jsem od knihy čekala něco, co tam nebylo. Letní sázku činí letní hlavně název a obálka. Já jsem na jejím základě myslela, že hlavní postavy se budou celý den válet na pláži, ale to jsem se docela spletla.

Příběh se odehrává během jednoho léta, to jo. Hlavní hrdinka, spisovatelka January příjíždí do Michiganu do domu svého otce, který jí odkázal. Není to pro ni příjemné, protože o existenci tohoto domu se dozvěděla až po otcově smrti, stejně tak o jeho mimomanželském poměru. January je však na mizině a do konce léta musí odevzdat rukopis, se kterým ještě ani nezačala. Má v plánu tady přes léto bydlet, napsat rukopis, vyklidit dům a na podzim ho prodat. Co už ovšem nemá v plánu je to, že za souseda bude mít Guse, bývalého spolužáka a spisovatelského rivala, s nímž měla dlouhé roky potřebu soupeřit.

Dle anotace jsem čekala hate-to-love romanci, tedy od nenávisti k lásce, ale nebylo tomu tak. January a Gus si pro sebe vytvoří takovou sázku/výzvu jejímž cílem je napsat knihu v typickém žánru toho druhého, což je má dostat z psací krize. V rámci této sázky utvoří přátelství, které se postupně utužuje a vede jak jinak než k zamilovanosti. Tohle bylo docela dost slow burn, tedy pomalé.

Celkově tempo celé knihy bylo pomalejší a já jsem si občas přála, aby se to trochu "rozjelo". Klidně bych oželela některé scény, ve kterých jsme se dozvídali o knize, kterou January píše, nebo scény, kdy hlavní hrdinové společně sbírali materiál pro své knihy, to pro mě bylo nezáživné.

I na pláž jsme se nakonec podívali, ale byla to pláž u jezera a nijak extra letní vibe příběh neměl. Takže se dá číst prakticky kdykoliv během roku.

Bohužel mi moc nesedla hlavní hrdinka January, byla plná předsudků a dělala unáhlené závěry. Naopak Gus byl velký sympaťák a pohodář, škoda, že jsme se nedozvěděli více o jeho povaze a minulosti.

Co mě na knize bavilo, byly určitě romantické scény. Některé byly opravdu žhavé, toho se autorka nebojí. Byly popsány uvěřitelně a vkusně. Knížka je taky plná vtipných hlášek, nejednou jsem se zasmála nahlas, humor zde opravdu nechyběl. Přesto to nebyla úplně čistokrevná feel-good, veselá a bezstarostná romantika. Je zde nakousnuto hned několik tíživějších a smutných témat. Autorka mi vehnala slzy do očí už v první kapitole. January ani Gus to neměli v životě a ve vlastní rodině vždy jednoduché a každý se s tím popral trochu jinak. Řekla bych, že kniha je opravdu někde na pomezí feel-good a heavy contemporary.

I přes všechny ty výtky, které jsem zde zmínila, se mi kniha líbila a díky příběhu dvou spisovatelů jsem já sama překonala vlastní psací krizi a začala zase psát. I proto na ni jen tak nezapomenu a budu se těšit na další autorčinu knižku (a doufat, že u nás vyjde) People We Meet On Vacation.

Za recenzní výtisk moc děkuji nakladatelství Grada!

Zde můžete knihu zakoupit, nyní s 25% slevou: https://www.grada.cz/letni-sazka-11870/

Moje hodnocení: 4⭐/5⭐