středa 14. dubna 2021

Romantický útěk do Japonska

Recenze na Čajovnu v Tokiu

V pořadí šestá kniha u nás velmi oblíbené britské autorky, jejíž knihy mají v Česku přidanou hodnotu díky nádherným obálkám od Kateřiny Brabcové, spatřila světlo světa letos v březnu. Opět se potvrdilo, že Julie Caplin ví, jak člověka zlákat k cestování a objevování nových koutů světa. U Japonska se jí to opět povedlo na jedničku. Romantická linka už je jen třešničkou na dortu.

V Čajovně v Tokiu sledujeme bloggerku Fionu, kterou už jsme mohli poznat v Kavárně v Kodani. Fiona žije se svojí matkou v Londýně a ve fotografické soutěži vyhrála čtrnáctidenní pobyt v Tokiu. Součástí výhry je i mentorování světoznámým japonským fotografem po celou dobu pobytu a vlastní výstava fotografií po návratu do Londýna. Fionino nadšení je však schlazeno hned v zárodku, když ji na letišti nevyzvedne onen očekávaný fotograf, ale pouze jeho náhradník. Gabe je sice také velmi uznávanou kapacitou v oboru, ale Fiona nadšená není, protože právě on jí před lety zlomil srdce.

Námět zní naprosto perfektně, ale musím upozornit, že romantická linka se tady rozjede spíše až ve druhé polovině. V té první poznáváme spolu s Fionou krásy ale i strasti, které na turistu v tomto rušném městě působí. Fiona nalézá klid u své hostitelky Haruky, jejíž dcera Setsuko v domě provozuje čajovnu. Fiona je okouzlena vztahem matky a dcery, jejich způsobem života i přátelskou povahou.

Autorka nádherně vykreslila nejen japonskou kulturu a pamětihodnosti, ale hlavně místní kuchyni. Doufám, že se mi konečně podaří ochutnat některou ze zmiňovaných lahůdek, hlavně slavný ramen, který si Fiona velmi vychutnala. No a nepopíjet při čtení čaj by byl skoro hřích :) po dlouhé době jsem si začala vařit čaje a myslím, že u toho zůstanu i po dočtení!

Ten samotný příběh se u Julie Caplin opravdu vyvíjí podle zaběhlého scénáře (pokud už znáte, nemůže vás zklamat) a jak už jsem zmínila, romantická linka se více rozjede až ve druhé polovině. Souvisí to s velkým obratem v chování Gabea, myslím, že ta změna mohla být klidně pozvolnější, plynulejší. Gabe nebyl moc sympatický, nelíbilo se mi, jak se choval. Zato Fiona byla nesmírně sympatická hlavní hrdinka, bylo snadné se s ní ztotožnit. Ostatní postavy, hlavně majitelka čajovny a její dcera a vnučka byly na můj vkus trochu nevýrazné a tak jsem si na ně nevytvořila vlastní názor...

V knize bylo i pár diskutabilních míst. Jeden příklad za všechny: Fiona v restauraci, kde si sama dávala ramen, při jídle sténala - přemýšlím, zda je chyba v překladu, ale za mě je to tedy velmi nevhodně zvolené slovo. Díky společnému čtení jsem mohla knihu detailněji probrat s ostatními čtenářkami (ve společném chatu na Instagramu a po přečtení i ve streamu), za což jsem moc ráda, ale díky tomu jsme si připomněly i pár takových kuriozit, jako třeba sténání při jídle, které bych po dočtení úplně zapomněla :)

I přesto, že tedy Čajovna v Tokiu nebyla zrovna knihou roku, já jsem dostala přesně to, co jsem očekávala - milý, romantický příběh o cestování.

Za zaslání recenzního výtisku moc děkuji nakladatelství Grada.

Knihu můžete zakoupit zde: https://www.grada.cz/cajovna-v-tokiu-11974/