čtvrtek 22. dubna 2021

Někdo tě sleduje

Recenze na Pod dohledem

Lisa Jewell je můj velký letošní objev, přitom jí už u nás vyšlo více knih. Bohužel mě ty předchozí úplně minuly a já autorku zaznamenala, až když jí na Slovensku vyšla Rodina v podkroví, thriller s působivou obálkou. Tady se opět ukázala síla dobré obálky a dobrého marketingu, protože jsem se o autorku začala zajímat a rozhodla se přečíst si nejen letos vydanou Rodinu z podkroví, ale i její předchozí knihu Pod dohledem.

Teď jsem neskutečně ráda, že jsem se ke knize i přes počáteční nezájem dostala, protože wow! Tohle byl letos zatím nejlepší thriller, který mi neskutečně sedl a nabídl vše, co v thrillerech mám ráda.

Pokusím se vám tady lehce nastínit, o čem kniha je. Nechci toho ale vyzradit moc, protože i u tohoto thrilleru je lepší předem moc nevědět. (Pokud jste ještě nečetli anotaci, nedoporočuji ji číst, protože prozrazuje příliš mnoho.) Děj se tu točí kolem velkého množství postav, středobodem je ale bezpochyby Tom Fitzwilliam, ředitel školy v okrajové části Bristolu. Byť už není zrovna nejmladší, stane se objektem touhy mnoha žen. Jednou z nich je i naše hlavní hrdinka, čerstvě vdaná Joey.

Hlavní zápletkou je tady ovšem nález mrtvoly hned na začátku příběhu a fascinující je, že nevíme, kdo tou mrtvou osobou je. Příběh plyne opravdu pozvolna a my se postupně seznamujeme s jednotlivými postavami a jejich vzájemnými vazbami. Teprve potom máme možnost si vytvářet nějaké vlastní teorie, ale i tak to není jednoduché, potože se zdá, že snad každý měl ke spáchání vraždy motiv (ať už je mrtvým kdokoliv).

Někomu by snad mohlo vadit, že v příběhu vystupuje velké množství postav, já musím ale říct, že mi to vyhovovalo. Protože autorka si s tím poradila bravurně - daří se jí jít do hloubky a velmi dobře vykreslit psychologii jednotlivých postav. Díky tomu mě příběh pohltil, protože jsem se mohla s jednotlivými postavami ztotožnit a prožívat to s nimi. I když chování některých postav nebylo z hlediska morálky zrovna správné, autorka jejich charakter vykreslila do takové hloubky, že jsem pro ně mnohdy nalezla pochopení a soucítila s nimi.

Další věcí, která by někomu mohla vadit je předvídatelnost celého příběhu. Tu nemohu popřít, sama jsem už v polovině knihy odhalila vraha a o chvíli později i motiv (byť jsem stále neznala totožnost mrtvoly, což je na knize fascinující!), nevadilo mi to ale, dojem z celé knihy mi to nezkazilo - zčásti i proto, že se mi to bězně nestává a tak jsem měla spíš radost.

Bohužel jsem nepochopila poslední tři věty epilogu, byl to takový konec ve stylu Shari Lapeny, šokující a zároveň říkající: "Přeber si to jak chceš." Já sama jsem se ještě nerozhodla, zda takové konce miluju, nebo nenávidím ☺

Celkový dojem z knihy je ale natolik kladný, že si teď po přečtení troufám tvrdit, že mě to bavilo víc, než knihy právě Shari Lapeny. Za mě je tohle velké doporučení a já už se moc těším na Rodinu z podkroví!

Za zaslání knihy k recenzi moc děkuji nakladatelství Grada!

Knihu můžete zakoupit zde: https://www.grada.cz/pod-dohledem-11460/  Momentálně i se 30% slevou.

Lisa Jewell: Pod dohledem. Cosmopolis, 2020. 376 stran.