pondělí 9. listopadu 2020

Česká feel good romantika v americkém hávu

Recenze na Navždycky

Na tuhle "young adult" knížku jsem četla velmi dobré a zároveň i velmi špatné recenze. Ty dobré a nadšené na mě ale působily trochu křečovitě, často byly od lidí, kteří jsou jak v Humbook týmu, tak ambasadoři, kamarádi nebo fanoušci autorky. Nechtělo se mi jim věřit. 

A pak se začaly objevovat ty recenze negativní a já si řekla: "A je to tady. Konečně upřímné recenze." 

Nejsem ale takový zabedněnec, abych dělala závěry na základě recenzí, jen mě to prostě přesvědčilo, že od tohoto dílka bych asi neměla mnoho očekávat. Názor si ale musím udělat vlastní. Koupit si knížku českého autora i za cenu, že se mi nebude líbit, je podle mě fajn. S young adult žánrem ani s romantikou problém nemám, ač už mi táhne na třicet. 

Takže jsem se do knížky konečně pustila a nestačila zírat. No dobře, první asi dvě strany  mě ještě z obav nevytrhly. Pořád mě pronásledoval pocit, že tenhle příběh je určen fakt jen úzkému okruhu čtenářů - jednak fanouškům autorky a jejího humoru a jednak fanouškům HP. Já nejsem fanoušek ničeho a "fanouškovství" je mi tak nějak proti srsti a připadá mi dětinské... ALE tohle se rozjelo, že jsem nestačila zírat. 

Hlavní hrdinka Mei je ve druháku na střední škole a jejím největším kamarádem je už od malička Travis. Mei má však vážný problém, poslední měsíce totiž zjišťuje, že je do Travise zamilovaná. Kromě Travise Mei zbožňuje Harryho Pottera, pohodlné mikiny a čokoládu. Naopak nesnáší spontánní a neplánované akce a svého souseda Liama, se kterým už jsou roky "na nože".

Po pár stranách mi bylo úplně jedno, kdo knížku napsal, že je to valašská cérka stejně jako já. Bylo mi jedno, že je knížka plná odkazů na filmy, které jsem nikdy neviděla a hlavní hrdinka je fanoušek HP, kterého já jsem četla před 15 lety... 🙈

Bylo to "americké" a já mám ráda americkou kulturu (ne tu současnou -2020 style-, ale na tom nezáleží). Srovnání s Kasie West fakt nemůžu potvrdit, protože jsem ji ještě nečetla, ale nemohla jsem se při čtení ubránit srovnání s knížkou "Všem klukům". Tu totiž naprosto miluju a teď už miluju i Navždycky. 

Ava mi byla sympatická svou leností 😅 a tím, jak musí mít vše naplánované a nad vším moc přemýšlí. Něčím mě i štvala, ale k tomu se ještě dostanu. 

Travis byl trochu vlezlý... Nejlepší kamarádka Ava dokonale ztřeštěná a...Liam? Dokonalý ❤

Milostné trojúhelníky fakt nemusím, ale mezi těmi nejdůležitějšími to teda perfektně jiskřilo, baštila jsem jim to i s navijákem 😍

A ten humor? Úplně nejlepší na celé knížce! Pardon, ale nechápu jak někdo může říct, že autorka neumí psát? Perfektní slovní obraty, dokonalé hlášky a ani mi při tom nevyskakoval autorčin obličej nebo instagramový účet před očima, neměla jsem potřebu si to spojovat s její osobou a tím, jak ji znám na sociálních sítích. Za což jsem ráda 🙏

Celkově k těm hejtům na tuhle knížku. Jak jsem je před přečtením Navždycky uznávala, tak teď nechápu. Pokud nejste cílovka a tušíte, že to není nic pro vás, tak to zkrátka nečtěte. Ušetříte si tím čas, který strávíte čtením i psaním kritiky. Pokud jste cílovka a tenhle žánr běžně čtete, pak se mi nechce věřit, že bez špetky zaujetí proti autorce vám tahle kniha přijde špatná. 

Řeknu to takhle: kdybych chtěla, dokážu vám sem vypsat hromadu věcí, které v téhle knížce nebyly úplně ok, za zmínku podle mě ale stojí jen dvě a ty si nechávám na konec této recenze. Kdybych chtěla, dokážu vám z každé knížky, kterou jsem kdy četla vypsat hromadu negativních věcí. Kdybych chtěla. Ale já nemám potřebu. 

Tady jde o celkový pocit, který ve mně kniha zanechala a ten název subžánru "feel good", ten pocit krásně vystihuje. 

A to narovinu říkám, že nejsem nijak zvlášť velký fanoušek Nofreeusernames (proč to proboha nenapsala pod vlastním jménem?) a ani si nedovoluji ji (jako mnozí hejtři) nazývat familierně křestním jménem Ola. Dokonce bych jí mohla závidět, že prakticky žije můj sen. Já ale smekám klobouk. Je skvělá, že toto dokázala a já se těším na její další knihy, z nichž jedna už měla být ve stadiu výroby. 


A teď ten SPOILER:

Co se mi na příběhu nelíbilo? 

1.) Podle mě nefunguje to, že se mi někdo líbí a já po polibku zjistím, že už se mi vlastně nelíbí. Meiny city tady byly hezky popsané a působilo to na mě tak, že je do Travise fakt zamilovaná. Nechápu, že to po jedné nepovedené puse takhle zabalili. Je to strašná blbost. Naopak ano, to je běžné, ale takhle ne... 

2.) Mei se chovala jako totální kráva, když zatajovala před Travisem Liama a nedokážu si představit, že by tohle někdo reálně fakt byl schopný udělat. Na druhou stranu chápu, že se musely objevit mráčky na růžovém nebi plném jednorožců, aby nebylo narušeno schéma, kterým se naprostá většina romantických příběhů řídí 🤷🏻‍♀️😇

To je ode mě všechno. Dávno jsem si slibovala, že tahle recenze bude naprosto upřímná, ať už bude kniha jakákoliv. A jsem moc ráda, že jsem opravdu mohla být upřímná a zároveň pozitivní, ba dokonce nadšená. Pokud jste ještě nečetli, protože trpíte stejnými obavami, které jsem měla já, říkám jděte do toho 😍

P. S. 🙏 Proč museli (v tiskárně?) podělat tak dokonale vymakanou knížku - po grafické stránce je to naprosto vymazlený skvost - a udělat tak pitomou a tvrdou - měkkou vazbu, že z knížky fakticky bolí ruka při čtení? 

P. P. S. Děkovačka na konci knihy mě fakt moc pobavila a mrzí mě, že některé čtenáře pohoršuje. Je ale pravda, že já poděkování čtu málokdy. Ale tohle jsem přečetla od A do Z, protože bylo originální a vtipné :) 



UŽ JSTE ČETLI NAVŽDYCKY? A JAK SE VÁM LÍBILA? 

Navždycky: Nofreeusernames. CooBoo, 2020. 304 stran.
Hodnocení: 4,5⭐/5⭐

Žádné komentáře:

Okomentovat

Četli jste některou ze zmíněných knížek? Nebo doporučujete jinou? Podělte se!