pátek 25. prosince 2020

Norská romantika

 Recenze na Strom splněných přání


Pokud se vám líbí Romantické útěky od Julie Caplin, jistě vás zaujme i Vánočně laděný Strom splněných přání od stejného nakladatelství. Vezme vás na dvoutýdenní výlet do studeného Norska a zahřeje jemnou romantikou. Jen doporučuji nečíst krátce po Kavárně v Kodani, protože tyto dvě knihy mají mnoho společného.


Kromě nádherné obálky je to právě i návštěva severské země v rámci reportážní cesty. I zde potkáváme různorodou skupinu novinářů a hlavní hrdinku, která podlehne kouzlu jednoho z účastníků.

Ale to už předbíhám, teď ještě jednou a od začátku. Strom splněných přání je příběhem Jane, která byla spolu s několika dalšími novináři a blogery vybrána k předvánočnímu výletu do Norska. Tenhle výlet je, přiznejme si, takovou reklamou na Norsko, protože zúčastněným je poskytnut veškerý komfort, jsou ubytováni v nejlepších hotelech a naplánovany mají nejrůznější aktivity. Hlavním bodem programu je však účast při kácení vánočního stromu, který byl právě v Norsku pro Londýn již tradičně vybrán. No a naši milí účastníci mají samozřejmě za úkol zpracovat nějakou reportáž z této cesty či samotného kácení.

Příběh se odehrává převážně ve druhé polovině listopadu, ale na konci se dočkáme i Vánoc. Vánoční atmosféru to tedy trochu má, ale myslím si, že knížku není nutné číst jen v tom vánočním období. Klidně si ji můžete přečíst až v lednu a zažitek to bude taky skvělý.

Já sama se musím přiznat, že jsem po knize sáhla v nevhodnou dobu. Začala jsem ji číst přiliš brzy po Kavárně v Kodani (nebyl to ani měsíc) a proto jsem vnímala tu podobnost intenzivněji. Dočítala jsem potom nemocná, takže jsem musela číst po malých částech a ten zážitek z četby nebyl takový, jaký jsem očekávala.

Knížka není žádné "wow", ale mile překvapí vedlejší dějovou linkou z roku 1940. Vlastně mě nikdy ani nenapadlo přemýšlet, jak na tom byly země, jako je třeba právě Norsko, za druhé světové války. Takže mi kniha rozšířila obzory. V příběhu sledujeme devatenáctiletého vojáka, jehož úkolem je doprovázet norského krále při útěku ze země. No a právě s tímto vojákem se v současnosti setkává Jane, již Thomasův příběh zaujme natolik, že se rozhodne napsat o něm článek.

Největším problémem příběhu je bohužel právě samotná Jane, která se téměř po celou dobu chová tak, že byste jí nejraději propleskli. Nebudu ani komentovat, to, že se Jane během těch dvou týdnů stihne zakoukat do dvou mužů (i když před nedávnem prodělala bolestivý rozchod). Bohužel však nepůsobí moc chytře, když podlehne kouzlu největšího slizouna z celé výpravy. Zatímco má skupinka naplánovaný společný program, Jane se s Philipovou pomocí honí za vidinou dokonalého článku. Její přístup mě opravdu neskutečně rozčiloval a proto, když se karty otočily proti ní, jsem nedokázala pochopit, že Jane byla najednou za chudinku a pozornost všech se upírala jen a jen k ní, jako k zářící hvězdě.

Posledních asi padesát stran však příběh zachránilo. Vedlejší dějová linka dokonce mile překvapila. A i když příběh Jane skončil přesně dle očekávání, přece jen to bylo ještě lepší, než jsem doufala. 

Pokud tedy máte rádi romantiku odehrávající se v zajímavých koutech světa a třeba právě to Norsko vás hodně láká nebo jej máte rádi, nevadí vám předvídatelný a ne příliš originální příběh, tak je Strom splněných přání pro vás to pravé ořechové!

Za poskytnutí knihy k recenzi děkuji nakladatelství Grada.

Knížku můžete zakoupit zde: https://www.grada.cz/strom-splnenych-prani-11999/


Jenny Gladwell: Strom splněných přání. Cosmopolis, 2020. 272 stran. 

Moje hodnocení: 3,5☆/5☆

Žádné komentáře:

Okomentovat

Četli jste některou ze zmíněných knížek? Nebo doporučujete jinou? Podělte se!