neděle 14. června 2020

Jiná Colleen Hoover

Recenze na knihu Pravda, nebo lež

Nakladatelství Yoli už tradičně pořádá společné čtecí víkendy na Instagramu. Tentokrát přišla na řadu novinka od Colleen Hoover, která sice vyšla pod značkou Ikar, většina knih od této autorky ale vychází u Yoli. Při společném čtení se může zapojit úplně kdokoliv a o čtené knize diskutovat s ostatními, kteří se zapojili. Za Yoli knihu četla jejich recenzentka, influencerka Kája alias @penny_and_books.

Pravda, nebo lež z dočasné autorčiny tvorby výrazně vybočuje. Pokud Colleen znáte a něco už jste od ní četli, tak už asi víte, že píše young adult a new adult vztahové romány s milostnou zápletkou. Často jsou to příběhy velice srdceryvné a smutné. Já jsem od autorky četla pouze knihy Námi to končí a To nejlepší v nás. Oba romány jsou určené spíše starším čtenářkám - tipuji tak nad 25 let - tím chci říct, že určitě nějsou vhodné pro věkovou kategorii "young adult" čtenářů. Jsou to totiž knihy nejen o obrovské lásce a zamilovanosti, ale taky o manželství, ve kterých se něco pokazí...

Pravda, nebo lež je však oficálně thriller. Já bych ji po přečtení už thrillerem nenazvala, spíše se jedná o mysteriózní román s romatickými prvky a thrillerovým koncem. Ani v této knize se totiž Colleen nevzdala "svých" milostných pletek. Hlavní hrdinka Lowen je průměrná spisovatelka, která dostane velmi zajímavou nabídku. Má dokončit oblíbenou románovou sérii slavné spisovatelky Verity Crawfordové, která je indisponována a neschopná knihy dokončit. Verity je po těžké autonehodě upoutána na lůžko a nemůže se hýbat ani mluvit. Lowen je vyzvána, aby přijela na Veritino sídlo a prošla si spisovatelčiny poznámky, ze kterých by mohla vycházet. V domě je dokonce ubytována a velmi přátelsky přijata Veritiným manželem Jeremym a nakonec vlastně i jejich synem Crewem.
Lowen ve Veritině pracovně objeví dosud nepublikovaný biografický rukopis a zcela propadne jeho čtení a zároveň i kouzlu Jeremyho Crawforda... Zároveň v ní Verity začne vzbuzovat podivné pocity a pobyt v domě pro ni začiná být docela děsivý, ne-li nebezpečný.

Vlastně mi vůbec nevadí, že autorka ani ve svém "thrilleru" nevynechala romatickou zápletku. Bohužel mě ale znechutilo, jak Verity ve své bioígrafii popisovala detailně své manželství s Jeremym. Ono to znechucení byl samozřejmě záměr, já jsem ale v knize napočítala 26x to slovo na "Š" a docela mě to tam iritovalo.
Při čtení jsem si vzpoměla na dva klasické romány, které mi svým prostředím, tajemností a zápletkou kniha velmi připomínala. Jedná se o romány Jane Eyrová a Mrtvá a živá. Takže pokud máte rádi tyhle psychologické gotické romány, potom by se vám jejich moderní verze mohla líbit.

Já jsem rozhodně nadšená. Čtení sice plyne velmi pomalu a v knize se dlouho moc neděje, přesto je těžké se od knihy odtrhnout. Příběh vypráví Lowen, vše tedy vidíme jejím pohledem. Kapitoly jsou prokládány rukopisem Veritina životopisu, který Lowen čte. Čím blíže jsme konci, tím vzrůstá napětí. Přesto je kniha lehce předvídatelná a asi bych nedala nejvyšší hodnocení, nebýt perfektního zvratu na konci. Ten se autorce velmi povedl a i když bylo jasné, že kniha k "nějakému takovému" konci vede, tento byl zpracován bravurně! Klobouk dolů před autorkou, tento styl mi velice sedl a vlastně i doufám, že Colleen ještě někdy napíše něco v podobném duchu.

Chválím moc obálku, která zůstala zachována v originální podobě. Myslím si ale, že mohl být zachován i původní název "Verity". "Pravda, nebo lež" je název tuctový a mě se plete s mnoha jinými názvy. Například jsem před pár dny četla román "Jeden z nás" a oba názvy jsou natolik nevýrazné, že mi nedělá je zaměnit, když o knihách mluvím. Škoda. V knize bylo dost překlepů a i překlad mohl být odveden lépe, ale ani to neubralo na čtivosti a já knihu doporučuji všemi deseti! Pecka!

Colleen Hoover: Pravda, nebo lež. Ikar, 2020. 328 stran.
Hodnocení: 5☆/5☆