čtvrtek 7. listopadu 2019

Chlapec mezi dveřmi (minirecenze)

Hlavní hrdinka románu, Cecilie, má všechno, co si jen žena jejího věku může přát. Nebo to tak alespoň vypadá. Její život je dokonalý - má skvělého manžela a dvě zdravé dcery, luxusní dům, chatu, automobil. Obléká se jako ze škatulky a snaží se aby tak vypadal i její domov - především když pozve na návštěvu své kamarádky z golfového klubu. Zkrátka chce být dokonalá a chce, aby to všichni viděli.
Její dokonalý život je však narušen i odchodem au-pair a nakonec i jedním malým chlapcem. Toho je Cecilie nucena dočasně ubytovat, protože nikdo netuší, jak se v Sandefjordu ocitl a kdo jsou jeho rodiče.
Proč Cecilie tolik rozhodí přítomnost cizího chlapce a jak to souvisí s její minulostí?

Vzhledem k tomu, že je kniha velmi předvídatelná, odpověď na tuto otázku vás napadne už kolem padesáté strany a pak jen čekáte, jestli se to potvrdí. Kniha tím okamžikem ale také začala být velice čtivá a napínavá (ano, i když tušíte/víte, jak se bude příběh vyvíjet) a tak jsem si nakonec četbu naprosto užila, přestože jsem zpočátku měla pocit, že to bude nuda.
I když mě tolik bavila a zápletka byla opravdu důmyslně propracovaná, nepřirostla mi k srdci. Čišel z ní totiž chlad norského města i chlad z chování samotné hrdinky. Tu si prostě nelze oblíbit. Na její snaze zalíbit se všem by nebylo nic špatného, kdyby nebyla notorická lhářka. I její temná minulost by se dala možná pochopit, kdyby Cecilie zaujala pokornější postoj. Ale ona lže své rodině, svému manželovi, sama sobě i čtenářům a do svých lží se nakonec i zamotává. Tuhle vlastnost nesnáším na lidech, stejně tak ji nesnáším u literárních hrdinů a proto jsem Cecílii nefandila.

Celkově propracovanost povahy (nejen) hlavní postavy je špičková, opravdu je to psychologický román jak se patří. S označením "thriller" se dnes podle mě až moc plýtvá, ale i tady bylo několik thrillerových prvků, především napětí, gradace, zvraty, ale na druhou stranu je to román, jehož příběh plyne celkem poklidně a akčnost tady nečekejte.

Ještě jednou musím vyzdvihnout propracovanost celého příběhu a také chválím, že autorka zahrnula celou škálu současných (nejen)politických témat - norský sociální systém, společnost, migrace, pěstounství, multikulturalismus, drogy, nakousla i homosexualitu, víru v Boha... - ale přesto dokázala zůstat nestranná, to se mi moc líbilo. Prostě je do příběhu zakomponovala tak, jak jsou obsažená v běžném životě.

Jednu malou výtku mám k pár technickým chybám a druhou k doslovu. Ten byl podle mého názoru zbytečný. Celkově doslovy moc nemusím, příběh se mi líbil tak jak skončil, doslov to jen zbytečně zamotal - nebo spíš zamotal hlavu čtenáři ☺

Knížku doporučuji všem fandům žánru - nenechte se zmást nižším celkovým hodnocením! Těším se na další autorčiny knihy.

Alex Dahl: Chlapec mezi dveřmi. Motto, 2018. 352 stran.
Hodnocení: 4✰/5