pátek 3. listopadu 2017

Alena Mornštajnová - Hana

Výjimečně jsem sáhla po knize přesto, že mě nezaujala anotace. Zaujala mě však skutečnost, jak rychle se z knihy stal hit a autorka v kategorii současných českých spisovatelek předčila i Radku Třeštíkovou. 



Hana
Příběh, který vychází ze skutečných událostí, líčí osud malé Miry, která v dětství přišla o rodinu a ocitla se u své záhadné tety Hany. V další části knihy pak autorka líčí osudy předešlých generací a především osud Hany, čímž vysvětluje, proč se z Hany stalo to, co Mira nemohla pochopit. Vše vyprávěno v ich formě. 

Jsem ráda, že jsem se anotací odradit nenechala a už chápu "co na té knížce všichni vidí". Četla jsem ji jedním dechem, naprosto mě pohltila. Malinko mi připomněla moji oblíbenou Hertu Müllerovou. Syrovost a drsnost příběhu je tady opravdu nezbytná, kvůli době a prostředí ve kterém se příběh odehrává. Dokonce přemýšlím že se podívám do Valašského Meziříčí, jelikož ho mám dá se říci "za humny" a nikdy jsem tam nebyla. Ani by mě vlastně nenapadlo že to může být hezké město. Ale jak jej a osudy jeho obyvatel líčí Alena Morštajnová, je působivé a dojemné. 

Výtku mám jedinou (ano, vždycky si něco najdu) a totiž že mě trochu vadila struktura knihy. To, jak autorka nejprve vylíčila osud Miry a pak až osud její tety Hany. Zrovna v případě této knihy by se mi více líbilo, kdyby se příběhy proplétaly, jak je dnes moderní např. u spousty zahraničních autorek. Zároveň rozdělení do tří částí kdy první dvě jsou vyprávěny z pohledu Miry a poslední z Hanina pohledu a každá ta část je vlastně úplně jiná z hlediska časového období a způsobu jakým je příběh vyprávěn... nevím přišlo mi to malinko chaotické, ale pokud je to autorčin styl, a to zjistím až u jejích dalších knih, tak to beru. A rozhodně doporuřuji!

Žádné komentáře:

Okomentovat

Četli jste některou ze zmíněných knížek? Nebo doporučujete jinou? Podělte se!