pondělí 3. dubna 2017

Liane Moriarty - napínavá a tajemná


Už dnes vychází sedmý, poslední díl televizní série Sedmilhářky od HBO. Bravurně se v něm předvádí herečky Nicole Kidman a Reese Witherspoon. Celý seriál působí tajemně, je napínavý a jde do hloubky. Sklízí skvělé ohlasy kritiky i diváků a já se přidávám, jsem nadšená!
Za tím vším stojí už celosvětově proslulá spisovatelka Liane Moriarty. Bez ní by nic takového nevzniklo, to ona je autorkou celého příběhu. Od roku 2014 u nás vyšlo už pět jejích románů a šestý je na cestě. Já jsem si troufla už po přečtení druhé knížky prohlásit, že Moriarty bude mou nejoblíbenější spisovatelkou. Přijde mi proto škoda, věnovat jí jen pár řádků na Databázi knih a chci svůj vztah k této autorce vylíčit a odůvodnit.


Manželovo tajemství

   Vloni jsem se poprvé dostala ke knize Manželovo tajemství, která u nás ale byla vydána už v roce 2014, jako první od Liane. Zaujala mě obálkou, názvem i anotací. 'Tohle je přesně knížka pro mě!', říkala jsem si. Už v začátku knihy jsem pochopila, že i když obálka románu je pěkně slaďoučká, příběh je nečekaně temný. A byla jsem nadšená. Hlavní hrdinka najde dopis, který psal její manžel a který má, dle pokynů, otevřít jen v případě jeho smrti... No a už to je náběh na silné psychologické drama, kdy je Cecilia zmítána zvědavostí, nedůvěrou vůči manželovi, ale zároveň černým svědomím. Příběhy ostatních hrdinek by se mohly zdát už jen jako křoví, ale není tomu tak. Jejich osudy jsou nečekaně propletené, což vychází najevo po obrovském zvratu, kterému předcházelo napětí, ale i očekávání "nečekaného". Pořád stejným, svižným tempem spěje kniha až ke konci, který je opět nečekaný a naprosto geniální. Řekla bych, že Manželovo tajemství je kniha s jedním z nejlepších románových konců vůbec. Neměla jsem jí co vytknout, byla jsem unešená.


Sedmilhářky   Proto jsem brzy vzápětí sáhla po Sedmilhářkách. Opět krásná obálka, originální název a lákavý podnadpis slibovaly zajímavý čtenářský zážitek. Sedmilhářky jsou příběhem komplikovanějším, než je Manželovo tajemství. Na začátku knihy je vyzrazeno, že v městečku došlo ke zločinu - nejspíš vraždě... No a pak jsme seznámeni s hlavními hrdinkami, Jane, Madeline, Celeste. Spojuje je škola, na kterou chodí jejich děti a taky pouto přátelství. A ještě to, že každá má doma ve skříni nějakého kostlivce. Pořádně děsivého. Moriarty postupně dává nahlédnout do soukromí těchto hrdinek a překvapení, narozdíl od Manželova tajemství přichází postupně. Konec je také nečekaný, ale doufala jsem, že bude ještě lepší. Psychologie postav, mrazivé tajemství a tématika smrti se prolínají celým příběhem a dávají zakusit skvělý čtenářský zážitek. V tomto ohledu není seriál nijak pozadu.

Po Sedmilhářkách jsem prohlásila Liane Moriarty za jednu ze svých nejoblíbenějších spisovatelek a Sedmilhářky za ještě lepší než Manželovo tajemství.
   Dnes, s odstupem jednoho roku přehodnocuji to prvenství Sedmilhářek. Když na ně vzpomínám (bez nápovědy), těžko si vybavím o čem vlastně byly. Zato Manželovo tajemství mi utkvělo v paměti navěky!


Na co Alice zapomněla   Ale teď budu pokračovat v tom výčtu Lianiných uměleckých děl. Po Sedmilhářkách jsem se totiž dostala k románu Na co Alice zapomněla. Je to oddechovější příběh, přesto dokázal zasáhnout do hloubky. Hlavní hrdinka Alice se probere po té, co se uhodila při pádu do hlavy, a zjišťuje, že si nic nepamatuje. Neví, proč je její život takový. Její amnézie je sice dočasná, ale poskytuje jí spoustu prostoru, aby se zamyslela nad svým dosavadním životem a nad tím, co se právě děje a proč se to děje. No a především, nutí čtenáře zamyslet se nad vlastním životem. Přistihla jsem se, jak přemýšlím, co se změní u mě za 10 let a zda toho třeba budu litovat. V tomto ohledu mě knížka zasáhla velmi silně. Možná by každý člověk potřeboval takovou ránu do hlavy, aby přehodnotil svůj život a viděl sebe tak, jak ho vidí ostatní. Zachránilo by to spoustu mezilidských vztahů. 

   Takže z Alice jsem byla také nadšená a také jsem ji ihned po přečtení prohlásila za tu nejlepší :)
Zamilovaná hypnotizérka
   Není divu, že když jsem se vrhla na další - Zamilovanou hypnotizérku, měla jsem veliká očekávání. Jenže tato kniha už je trochu z jiného těsta. Rozhodně ne špatná, ale plyne pomalejším tempem a ačkoliv vyvolává lehké napětí, nenabízí žádný šokující a mrazivý zvrat. Je to příběh hypnoterapeutky Ellen, která právě potká muže, který by třeba mohl být tím pravým. Jenže Patrick má nepříjemné tajemství: má vlastní stalkerku Saskii. Ač jej Saskia přivádí k šílenství, i ona má nějaké city a dělá to z nějakého důvodu. 
   Zamilovaná hypnotizérka je zajímavou psychologickou sondou do myšlení takové stalkerky. Celý děj se nese v mírné a přátelské atmosféře, ale nemohu říct že bych se nudila. Jen jsem si říkala, že to není úplně typická a uchvacující Moriarty, ale to přece nevadí, nemůže chrlit jen samé bomby.

   No a pak už jsem netrpělivě vyčkávala vydání Tří přání, která jsem si nadělila k letošním vánocům.  A dočetla jsem je tento týden...

Tři přání   Když jsem román rozečetla, hned mě napadlo, jak se Moriarty zhoršila. Začalo to slábnout Zamilovanou hypnotizérkou a Tři přání se čtou snad ještě hůř... Zamrzelo mě, že její knihy začaly nabírat sestupnou tendenci a přisoudila jsem to na vrub snaze napsat co nejvíc knih za co nejkratší čas. Svoji chybu jsem si uvědomila někdy v půlce knížky, kdy jsem zjistila, že Tři přání sice u nás byla vydána teprve nedávno, ale přitom je to úplně první román Liane Moriarty. V ten okamžik jsem se začala na knihu dívat jiným pohledem a uvědomila si, že na to, že se jedná o debut, není příběh vůbec špatný! Zhruba za polovinou se navíc děj zlomil a začal být čtivější, zajímavější…možná to byl ten okamžik, kdy spisovatelka konečně našla svůj styl, který potom pokračuje i v jejích dalších úchvatných knihách. Tři přání jsou příběhem trojčat Cat, Lynn a Gemmy a popisují nejen současnost a co všechny tři prožívají, ale vrací se i do jejich dětství. Již v začátku nastiňuje Moriarty dramatickou událost, ke které vedou cestičky po celou dobu čtení a která se odehrává před koncem. Nejdná se ale o nic závratného a abych přiznala asi ani příliš neovlivňuje konec.
   I když jsem první polovinu knihy zdolávala snad dva měsíce, tu druhou jsem přelouskala za dva večery. Děj nabral spád a i když se napětí téměř vytratilo, neubralo to knize na čtivosti. Jak už jsem výše zmínila, na to, že se jedná o autorčin debut, jsou Tři přání velmi vydařená!

   A co bude teď? Druhého května by měla u nás vyjít už autorčina šestá kniha! Dle anotace se bude jednat opět o příběh tří žen a vypadá to velmi zajímavě. Já se snad úplně nejvíc těším na obálku :)
A co vy? Už jste se k Liane dostali? A která její kniha je vaše nejoblíbenější? Pište do komentářů...

 



Žádné komentáře:

Okomentovat

Četli jste některou ze zmíněných knížek? Nebo doporučujete jinou? Podělte se!